Na téma výměny oleje v automatické převodovce je ve společnosti spoustu mýtů a polopravd. Rádi Vám sdělíme náš názor a postup, který doporučujeme pro získání maximální životnosti automatické převodovky. 

Olej v automatické převodovce rozhodně není doživotní náplní (pokud teda nepočítáte s krátkým životem vozidla :) ) a měnit by se měl v pravidelných intervalech předepsaných nikoliv servisním plánem výrobcem vozidla, ale výrobcem převodovky. Například BMW uvádí u svých převodovek ZF náplň jako doživotní, výrobce ZF předepisuje výměnu oleje každých 60 000 - 100 000km dle typu ústrojí. A postup stanovený výrobcem převodovky je pro udržení správné funkčnosti stěžejní, dodržujte jej a v případě koupě ojetého vozidla, proveďte výměnu převodového oleje okamžitě (pokud nejsou výměny oleje z minulosti zdokladovány). Rozhodně tím převodovce neublížíte a ač se můžete doslechnout, že po výměně převodového oleje někomu převodovka "klekla", stalo by se to tak jako tak a svědčí to pouze o jejím velmi špatném stavu.

K výměnám oleje v automatické převodovce tedy rozhodně doporučujeme přistupovat stejně svědomitě jako k výměnám motorového oleje. Pokud chcete být v údržbě opravdu precizní, zvažte i proplach automatické převodovky (obzvlášťe u měničových převodovek). Pouhou výměnou nikdy nedosáhnete kompletní obměny olejové náplně. Využít můžete i dynamického proplachu převodovky, který ale nedoporučujeme u převodovek staších a s větším kilometrovým proběhem (+250 000). A rozhodně nedoporučujeme používat připravky pro proplach převodovky, ale proplachovat převodovku pouze předepsaným olejem (dle specifikace výrobce).

Samotnou výměnu oleje v převodovce nechte na specializovanám servisu. Ale pokud jste dostatečně odvážní a budete se do ní pouštět sami, dodržte postup předepsaný výrobcem, dbejte zvýšené opatrnosti (především statická elektřina dokáže mechatronice převodovky ublížit) a vyměňte všechny dostupná gumová těsnění. Po výměně proveďte smazání adaptačních hodnot.

 

Co může značit poškození automatické převodovky nebo jejích součástí? 

Znatelná změna chování převodovky, aktivace nouzového režimu převodovky, kolísání otáček v záběru, "kopání" při přeřazování z D na R, couvání v kopci na pozici D a další nezvyklé projevy.

 

Jak dále prodloužit životnost převodovky? 

Krom již zmíněné výměny olejové náplně, automatické převodovce nesvědčí přeřazování při neprohřátém ústrojí. Především měničovým typům převodovek také nesvědčí režim neutral (N) a to pro jakýkoliv pohyb (z kopce, tažení...). Stejně tak doporučujeme podpořit parkovací režim P sepnutím ruční brzdy, prodloužíte tím životnost blokovacího mechanismu.

 

Převodové oleje různých typů, vany, těsnění a příslušenství samozřejmě koupíte u Pegasu :) 

Přejeme hodně štastných kilometrů a plynulých přeřazení...